Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheer

Risico's

Om de risico's van gemeente Nissewaard in kaart te brengen is in samenwerking met de eenheden een risicoprofiel opgesteld. Uit de inventarisatie zijn vanuit de clusters in totaal 96 risico's in beeld gebracht. In het overzicht worden alleen de vijfentwintig risico's gepresenteerd die de hoogste bijdrage hebben aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Per onderwerp is gewerkt met een kanspercentage. Aan de hand hiervan wordt per risico een indicatie gegeven hoe groot de kans is dat een bepaald risico zich kan voordoen. Hieronder wordt mede ingegaan op het coronavirus en de begroting 2022.

Top 25 van risico's

Nr.

Risico

Kans
percentage

Maximaal financieel
gevolg

Invloed

1.

Vanwege de onzekerheid over de hoogte van de bouwkosten van de appartementencomplexen langs De Dijk en de daarmee samenhangende residuele grondwaardemethodiek bestaat er het risico dat de geraamde grondopbrengsten niet gehaald worden.

60%

€ 6.000.000

16,11%

2.

Meerjarenraming Sociaal Domein is onzeker, naarmate de jaren vorderen. In het Sociaal Domein zijn vele onzekerheden. Zowel de baten als de lasten zijn lastig te prognosticeren. Zoals de extra middelen Jeugd, welke we voor 75% van het arbitragebedrag hebben begroot; de beheersmaatregelen in het kader van de Wmo (zowel interne wijzigingen als mogelijke wijzigingen in het Rijksbeleid); de nog steeds jaarlijkse stijging van het aantal clienten in de Wmo en Jeugd (lokaal en regionaal). Op dit moment is de begroting van het sociaal domein sluitend door het opnemen van taakstellingen voor de Wmo en Jeugd. De reserve Sociaal Domein is niet voldoende om alle risico's op te vangen (circa 1 miljoen).

80%

€ 3.000.000

9,69%

3.

Afhankelijk van de mogelijke invulling in verband met actuele marktvraag zal mogelijk een deel van de grondwaarde van Vlek 10 in De Haven moeten worden afgewaardeerd.

65%

€ 2.500.000

8,81%

4.

Als gevolg van een rapport van adviesbureau AEF en de ROB is een vertaling gemaakt voor de gemeentelijke lasten voor de uitvoering van het klimaatakkoord. Het risico bestaat dat de personele invulling van de uitvoering van de taken niet gedekt kan worden uit de bijdrage van het Rijk of dat er geen personele invulling gegeven kan worden aan de opdracht. Hierdoor bestaat de kans dat de gemeentelijke taak voor de uitvoering van klimaatakkoord niet volledig kan worden uitgevoerd. Daarnaast heeft de gemeente taken vanuit het Deltaprogramma/Deltaplan Klimaatadaptatie opgedragen gekregen, terwijl niet is voorzien in de uitvoeringslasten.

70%

€ 1.800.000

7,65%

5.

Algemene Uitkering gemeentefonds wijkt af van de begroting. Deze afwijking kan zowel positief als negatief zijn. De factoren die een belangrijke rol hierin spelen zijn de rijkscompensatie voor de coronakosten van de gemeenten, het onderzoek naar de structurele gemeentelijke lasten voor de jeugdzorg, de herijking van het gemeentefonds, de evaluatie normeringssystematiek en de samenstelling van het kabinet na de verkiezingen in 2021.

90%

€ 2.300.000

6,80%

6.

De indexatie van het gemeentefonds is onvoldoende om loon- en prijsstijgingen binnen de gemeentelijke begroting op te vangen. Hierdoor kan de gemeente de loon- en prijsstijgingen niet betalen uit de bestaande budgetten.

30%

€ 4.500.000

5,50%

7.

Als gevolg van tegenvallende resultaten bij de deelnemingen in Stedin en Evides bestaat de kans dat het gerealiseerde dividend lager is dan begroot, waardoor er een begrotingstekort ontstaat.

70%

€ 1.000.000

3,78%

8.

Technische storing cq. uitval van trekkenwand waardoor langere periode voorstellingen niet gespeeld kunnen worden.

70%

€ 1.000.000

3,70%

9.

Als gevolg van de prijsstijgingen van materialen en personeelskosten door de sprong in economische groei na de pandemie kunnen de bouwkosten voor de gemeentelijke investeringen hoger uitvallen dan begroot en bestaat het risico dat dekking uit de gemeentelijke inkomsten onvoldoende is om de prijsstijgingen te dekken.

15%

€ 5.500.000

3,35

10

Na de verkoop van de Eneco-aandelen wordt door de rechter de claim van de REMU-gemeenten toegewezen, zodat ze recht hebben op een deel van de verkoop-opbrengst.

10%

€ 6.313.000

2,57%

11.

In de grondexploitaties wordt uitgegaan van een structurele stijging van de grondopbrengsten met 2%. Als gevolg van marktomstandigheden (bouwkosten, VON-prijzen, inflatie) kan deze toekomstige stijging lager uitvallen.

35%

€ 1.500.000

1,79%

12.

In de grondexploitatie De Haven is geen rekening gehouden met onvoorziene kosten.

40%

€ 1.000.000

1,62%

13.

Vanwege de onzekerheid over de hoogte van de bouwkosten van de woningen en appartementen in de Haven en de daarmee samenhangende residuele grondwaardemethodiek bestaat er het risico dat de geraamde grondopbrengsten niet gehaald worden.

40%

€ 1.000.000

1,60%

14.

Hoger ziekteverzuim dan het landelijk gemiddelde.

70%

€ 400.000

1,23%

15.

Als gevolg van een belastingcontrole bestaat de kans dat er een fout in de steekproef wordt ontdekt. Deze fout wordt geëxtrapoleerd, zodat de impact van de fout veel groter kan zijn dan de werkelijke gevonden fout.

30%

€ 1.000.000

1,22%

16.

Door de invoering van het nieuwe woonwagenbeleid committeert de gemeente zich aan de compensatie van kosten waarvan de hoogte niet goed in te schatten zijn. De compensatie is afhankelijk van het aantal beschikbare plaatsen en de aard van de vergoeding.

70%

€ 500.000

1,18%

17.

Als gevolg van tegenvallende exploitatie ten opzichte van de begroting bestaat het risico dat de besparingen en taakstelling, met name op het gebied van de rationalisatie, harmonisatie en de invoering van het zaaksysteem, voor Syntrophos als gevolg van synergie wordt niet gehaald. Hierdoor bestaat de kans dat de ICT-lasten voor de gemeente hoger zijn dan begroot.

50%

€ 500.000

1,02%

18.

Als gevolg van de vervangingsopgave in de buitenruimte en de onderhoudsopgave ten aanzien van de gemeentelijke accommodaties bestaat het risico dat er teveel onderhoud tegelijk verricht moet worden. Hierdoor bestaat de kans op uitputting van de huidige stelpost beheer en de stelpost accommodaties.

20%

€ 1.000.000

0,95%

19.

Als gevolg van het budgetplafond voor de nieuw ingevoerde specifieke uitkering sport bestaat de kans dat niet de volledige ingediende aanvraag wordt toegekend door het Ministerie van VWS.

50%

€ 400.000

0,95%

20.

Schade of extra beheerkosten in de openbare ruimte als gevolg van weersinvloeden.

50%

€ 400.000

0,974%

21.

De aanbestedingskosten voor nieuwe projecten en onderhoudscontracten zijn gestegen. Dit maakt dat bij een gelijkblijvend budget een lager onderhoudsniveau en uitstel van de vervangingsopgave aan de orde kan zijn.

50%

€ 400.000

0,81%

22.

Door vergrijzing en hoogconjunctuur ontstaan er vacatures die niet opgevuld kunnen worden met voldoende gekwalificeerd personeel.

50%

€ 400.000

0,81%

23.

Als gevolg van onvoldoende stijgende woningprijzen en hogere beheerskosten bestaat de kans dat het ingelegde kapitaal in B.V. Elementen Spijkenisse niet meer helemaal terugbetaald kan worden.

10%

€ 2.000.0000

0,81%

24.

Als gevolg van onvoldoende beheersreserve bestaat de kans dat het meerjarenonderhoudplan niet volgens schema kan worden uitgevoerd. Hierdoor kan achterstallig onderhoud en structurele waardevermindering optreden.

30%

€ 500.000

0,80%

25.

Als gevolg van de pandemie is het risico op niet-terugbetalen van de geborgde geldleningen en garanties hoger.

50%

€ 350.000

0,71%

Totaal van alle risico's

Totaal grote risico's:

€ 45.263.000

Overige risico's:

€ 24.255.000

Totaal alle risico's:

€ 69.518.000


Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag (€ 69.518.000) ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden.

Coronavirus en de begroting 2021

Gedurende het eerste kwartaal 2020 zijn we als samenleving geconfronteerd met het uitbreken van het coronavirus. Het Rijk heeft hiervoor in samenwerking met de veiligheidsregio en gemeenten ten behoeve van de gezondheid van de bevolking verregaande maatregelen getroffen. Maatregelen die forse maatschappelijke en economische impact hebben.
Het coronavirus raakt ook veel beleidsterreinen van onze organisatie. De corona-crisis heeft effect op inwoners, ondernemers en verenigingen in de gemeente Nissewaard. Ook de gemeente zelf wordt hierdoor (financieel) geraakt: uitstel van huurinkomsten voor panden en locaties van de gemeente, activiteiten waarvoor subsidies zijn toegekend gaan niet door en leveranciers kunnen hun verplichtingen wellicht niet tijdig en/of niet volledig nakomen. De corona-crisis veroorzaakt uitzonderlijke situaties waarin bestaande afspraken en contracten niet voorzien. De corona-crisis heeft aldus zijn financiële weerslag op de begroting van onze gemeente. De impact van de gevolgen ervan op de middellange en lange termijn kunnen we nog niet overzien. In dit kader heeft de gemeente Nissewaard in juli 2020 een bestemmingsreserve corona-crisis ter hoogte van € 3 miljoen ingesteld. Aanvullend op de getroffen rijksmaatregelen willen we hiermee financiële effecten opvangen, onze lokale samenleving ondersteunen en de impact van deze crisis enigszins beperken. We realiseren ons dat dit vanuit de gemeentemiddelen beperkt mogelijk zal zijn. We monitoren onze risico’s en die van onze partners voortdurend. Door het rijk is daarbij inmiddels een compensatiepakket van ongeveer € 2,2 miljoen beschikbaar gesteld via de algemene uitkering. Dit bedrag is toegevoegd aan de bestemmingsreserve corona-crisis, die hiermee in totaal € 5,2 miljoen bedraagt. Deze specifieke reserve zou vooralsnog de financiële effecten moeten afdekken.  
We bewaken onze liquiditeitspositie goed en nemen zo nodig maatregelen om onze taken gedurende deze crisis zo goed mogelijk te blijven uitvoeren. We streven naar een zo adequaat mogelijke uitvoering van de landelijke en lokale maatregelen en naar zoveel mogelijk continuïteit van de reguliere werkzaamheden en van noodzakelijke (digitale) besluitvorming.

Deze pagina is gebouwd op 03/03/2022 16:06:10 met de export van 12/16/2021 11:05:40