Leren, participeren en ondersteunen

Maatwerk jeugd

Wat mag het thema kosten?

Financiële toelichting
Naast de loon- en prijsstijging 2022 en de vastgestelde begrotingswijzigingen lichten wij bijgaande financiële verschillen op dit thema toe.

  • Invoering nieuwe woonplaatsbeginsel: Per 2022 wordt het nieuwe woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet ingevoerd. Hiermee wordt geregeld welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de jeugdhulp. De invoering hiervan speelt een dominante rol in de stijging van de rijksmiddelen ad € 3,8 miljoen die we vanaf 2022 ontvangen (onder voogdij/18+). Aangezien niet bekend is hoe het nieuwe woonplaatsbeginsel financieel uitwerkt, wordt het bedrag ad € 3,8 miljoen eveneens aan de lastenkant begroot.  
  • Ophoging begroting 2022 GR JR: O.b.v. de ontwerpbegroting 2022 Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GR JR) is de perspectiefnota 2022 Nissewaard voor het jaar 2022 opgehoogd met € 647.000. Bij de advisering over de ontwerpbegroting 2022 is aangekondigd dat het Algemeen Bestuur (AB) GR JR op 2 juli 2021 zou kunnen besluiten tot verdere ophoging van de begroting 2022 GR JR. Hiertoe heeft het AB GR JR ook besloten. T.o.v. de ontwerpbegroting 2022 GR JR dient Nissewaard aanvullend een bedrag ad € 848.000 te dekken. Dit bedrag is opgenomen in de begroting 2022 Nissewaard en meerjarenraming 2023-2025. Dit bedrag betreft het aandeel van de verhoging van Nissewaard ad € 1.437.000 minus de taakstelling die de GR JR zichzelf heeft opgelegd ad € 589.000.
  • Incidenteel tekort GR JR: De begroting 2022 GR JR is met een incidenteel tekort van € 7,5 miljoen vastgesteld. Hiervoor hebben we een incidentele last t.b.v. de GR JR ad € 589.000 in onze eigen begroting 2022 opgenomen.
  • We baseren ons o.b.v. de begroting 2022 en meerjarenraming 2023 - 2025 GR JR voor wat we voor de GR JR opnemen in onze eigen begroting 2022 en meerjarenraming 2023 – 2025. De meerjarenraming 2023 – 2025 van de GR JR loopt mede vanwege opgenomen taakstellingen af. Dit maakt dat onze meerjarenraming 2023 – 2025 voor de GR JR ook afloopt. Zie tabel 1 voor wat we voor de GR JR opnemen in de begroting 2022 en de meerjarenraming 2023 - 2025.

Tabel 1 (in Euro's * 1.000)

2022

2023

2024

2025

Opgenomen voor GR JR in begroting 2022 en meerjarenraming 2023 - 2025 Nissewaard

20.634

19.186

18.933

18.933

  • Toename Jeugdhulp lokaal: De Jeugdhulp lokaal wordt per 2020 ingekocht via een Open House procedure. In de perspectiefnota 2022 zijn de budgetten jeugd lokaal structureel fors opgehoogd. Ophoging van deze budgetten betrof € 3,2 miljoen voor 2021 aflopend naar € 2 miljoen vanaf 2023. Dit met de achtergrond dat gedurende 2021 wordt gestart met acties om de budgetten Jeugdhulp lokaal beter te beheersen. De prognose van medio 2021 laat echter een verder stijgende trend op Jeugdhulp lokaal zien. Hierbij gaat het met name om een overschrijding op het budget Behandeling Jeugd. Oorzaak is een stijging van het aantal jeugdigen met indicatie behandeling in het Kinderdagcentrum. Dit aantal is met 25% gestegen t.o.v. eind 2020. Het gaat om jeugdigen met meervoudige/complexe problematiek. Eveneens is er een aanzienlijke stijging van het aantal jeugdigen met indicatie voor Basis-GGZ behandeling. Dit aantal is met 20% gestegen t.o.v. eind 2020. In de meerjarenraming 2023 - 2025 is de toename Jeugdhulp lokaal op het niveau van medio 2021 doorgetrokken. De verder stijgende trend is niet meegenomen in de meerjarenraming. Momenteel is nog niet duidelijk of dit noodzakelijk is.
  • Formatie Jeugdondersteuningsteams: Het budget voor de Jeugdondersteuningsteams (JOT’s) is over de afgelopen jaren steeds tijdelijk opgehoogd. Aangezien de vormgeving van de integrale ingang en toegang in ontwikkeling is en de opstart van de Intensieve Vrijwillige Hulp-trajecten (IVH-trajecten) nog loopt, is het reëel om de extra JOT-middelen ad € 370.000 voor 2022 te begroten. In dit kader wordt in de meerjarenraming voor 2023 eveneens een bedrag ad € 185.000 aan extra JOT-middelen geraamd. De jaren 2024 en 2025 staan in de meerjarenraming op PM. Verdere continuering van extra JOT-middelen is mede afhankelijk van de definitieve besluitvorming door het nieuwe kabinet over extra jeugdhulpmiddelen vanaf 2023. Vooruitlopend op deze definitieve besluitvorming hebben de rijksoverheid, het IPO en de VNG afgesproken dat gemeenten in hun meerjarenraming 2023 t/m 2025 75% van de bedragen Jeugdhulp van de arbitrage-uitspraak mogen ramen. In onze meerjarenraming hebben wij, conform deze landelijke afspraak, dan ook 75% geraamd. Indien het nieuwe kabinet besluit om vanaf 2023 100% van de jeugdhulpmiddelen van de arbitrage-uitspraak toe te kennen, ontvangen wij meer middelen dan nu in onze meerjarenraming 2023 – 2025 opgenomen. Deze middelen zouden dan kunnen worden besteed aan extra formatie in de Jeugdondersteuningsteams. Hierover zal t.z.t. nog nader worden geadviseerd.

Daarnaast is eerder besloten om de IVH-trajecten vanaf medio 2021 structureel onder te brengen bij de JOT’s (€ 399.000 voor het jaar 2021). Vanaf 2022 is het hiermee gepaard gaande bedrag m.b.t. de JOT’s € 797.000.

  • Praktijkondersteuner Jeugd-GGZ bij de huisarts: De brede invoering van de praktijkondersteuner Jeugd-GGZ bij de huisarts (POH J-GGZ) is één van de afspraken tussen de VNG en de rijksoverheid inzake de extra middelen Jeugdhulp 2022. Bij de gemeente Nissewaard is de POH J-GGZ momenteel een pilot waarvoor dekking is t/m 2022. Evaluatie van deze pilot laat onder meer zien dat er kwalitatieve voordelen zijn (minder wachtlijsten, betere overbruggingszorg, groter bereik). Voor de POH J-GGZ wordt in de meerjarenraming voor de jaren 2023 en 2024 een bedrag ad € 500.000 geraamd en het jaar 2025 staat op PM.  Verdere continuering van extra POH J-GGZ-middelen vanaf 2025 is mede afhankelijk van de definitieve besluitvorming door het nieuwe kabinet over extra jeugdhulpmiddelen. Vooruitlopend op deze definitieve besluitvorming hebben de rijksoverheid, het IPO en de VNG afgesproken dat gemeenten in hun meerjarenraming 2023 t/m 2025 75% van de bedragen Jeugdhulp van de arbitrage-uitspraak mogen ramen. In onze meerjarenraming hebben wij, conform deze landelijke afspraak, dan ook 75% geraamd. Indien het nieuwe kabinet besluit om vanaf 2023 100% van de jeugdhulpmiddelen van de arbitrage-uitspraak toe te kennen, ontvangen wij meer middelen dan nu in onze meerjarenraming 2023 – 2025 opgenomen. Deze middelen zouden dan kunnen worden besteed aan de POH J-GGZ vanaf 2025. Hierover zal t.z.t. nog nader worden geadviseerd.
  • Het budget Uitvoeringskosten jeugd daalt van € 371.000 in 2022 naar € 175.000 in de jaren 2023 - 2025. Dit is gelegen in de huisvestingskosten voor de JOT’s. In de perspectiefnota 2022 zijn de huisvestingskosten JOT’s ad € 196.000 voor het jaar 2022 opgenomen. Vanaf 2023 is het hiermee gepaard gaande bedrag nog niet bekend. De structurele dekking en het huisvestingsplan worden meegenomen in de opdrachten van het programmateam toekomstbestendig sociaal domein m.b.t. toegang en ingang. Afhankelijk van de uitkomsten van deze opdrachten moet eventueel nog een bedrag begroot worden voor 2023 en verder.  
  • IVH-trajecten dekken uit stelpost sociaal domein i.p.v. reserve sociaal domein: Eerder is besloten om de Intensieve Vrijwillige Hulp-trajecten (IVH-trajecten) voor 2021 en 2022 te dekken uit de reserve sociaal domein (t.b.v. de JOT’s). Toen dat besloten werd, was er geen ruimte om de IVH-trajecten 2022 te dekken uit de stelpost sociaal domein. Momenteel is deze ruimte er wel. Dit maakt dat de geraamde onttrekking aan de reserve sociaal domein in 2022 teruggedraaid wordt en dat de IVH-trajecten 2022 worden gedekt uit de stelpost sociaal domein.
  • Om de lasten binnen het sociaal domein te verlagen wordt als bezuinigingsmaatregel voorgesteld om een aantal subsidiebudgetten niet te indexeren in de meerjarenraming voor het jaar 2023. Door de subsidies niet met 1,83% te indexeren is een besparing ingeboekt van € 72.500 in dit thema.
Deze pagina is gebouwd op 03/03/2022 16:06:10 met de export van 12/16/2021 11:05:40