Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat willen we bereiken?

  • Kwetsbare kinderen en jongeren zijn steeds vroeger in beeld en worden zodanig ondersteund dat zij zo goed mogelijk hun schoolcarrière kunnen doorlopen en op de arbeidsmarkt terecht kunnen.
  • De kwaliteit van onderwijs en het soort opleidingen dat leerlingen volgen, sluit zo goed mogelijk aan op de vraag en talenten van leerlingen alsook op de sectorale arbeidsmarkt.
  • Voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid onder de jeugd en onder volwassen inwoners.
  • Samen met het onderwijs en kinderopvang mede uitvoering geven aan het Nationaal Programma Onderwijs.
  • Kwalitatief goed onderwijs en een passende, geschikte hoeveelheid schoolgebouwen die duurzaam, fris en laagdrempelig zijn binnen de gemeente.

Beleidsindicatoren

Indicator

Toelichting

Bron

Realisatie 2020

Begroting 2021

Streefwaarde 2022

Absoluut verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school.

Ingrado

0,9 (2019)

< 1,3

                    < 0,9

Relatief verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is.

Ingrado

85 (2019)

< 76

                    < 85

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) zonder startkwalificatie (VO en MBO)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat.

Ingrado

2,4% (2019)

< 2,2%*

< 2,4%

* Landelijk is na 2018 het aantal voortijdig schoolverlaters toegenomen. Hierdoor is de streefwaarde in 2021 gelijk aan de realisatie 2018 en niet lager.

Deze pagina is gebouwd op 03/03/2022 16:06:10 met de export van 12/16/2021 11:05:40